2012-11-25

Brutal Brewing - Pistonhead Christmas Carol


Ja då har vi de omdiskuterade Brutal Brewing framför oss.
Jag utgår från att det som står på etiketten stämmer och blir förbannad. Eller bildar mig en egen uppfattning.
 
Måste säga att jag fick en liten chock när det var en svart öl med ett väldigt läckert mörkbrunt skum.
 
Doften är tung av malt och en del pumpernickel. Råg och choklad. Ja det doftar faktiskt väldigt bra. Det är banne mig imponerande.
Smaken inte heller helt fel. Det är faktiskt lite komplext.
Det är en ganska fyllig svart lager. Smaken är maltbaserad och sen kommer det en smak av råg och pumpernickel. En del beska kommer fram och det avslutas med en smak av choklad och apelsinskal och pomerans. Jag är klart förvånad även om det kommer fram en del småsmaker som jag inte alls uppskattar.
 
Men så läser jag på etiketten…då blir man besviken.
Jag ska vara helt ärlig. Denna billiga öl kan jag tänka mig att ha på julbordet.
 
Julölsindex 7/10
Pris 16 kr 500 ml (+ pant)
Systembolagets ordinarie julölssortiment

Inga kommentarer: