2012-11-20

Brasserie d’Achouffe - N'Ice Chouffe.

La Chouffe är ett av mina favorit öl från Belgien. En stor hitt när våren slagit till. Till julen kommer även denna klassiska belgare som även den är en liten julfavorit. Mest kanske för att det är en flaska på 750 ml och kostar bara drygt 57 kronor.
För här har man en njutning som lämpar sig till både den ensamme som vill ha en lugn stund i soffan men även till den som gärna delar med sig av sin glädje. För tänk på att delad glädje är dubbel glädje.

Doften är helt fenomenal. Den är så härligt inbjudande till tonerna av ingefära, timjan, aprikoser spelar sirapen förstefiol.
Ja timjan i doften. Det är väldigt trevligt. Vet att jag vid något år har sagt att det doftar rostade rotfrukter. När jag gör det använder jag väldigt mycket timjan. Jag måste säga, det är inte en dum tanke av mig. För det doftar faktiskt rostade rotfrukter med timjan.


Ja även i smaken har jag dessa rostade rotfrukter. Det låter kanske lite konstigt, men det är väldigt gott. Detta öl kommer att passa sig väl till julbordet och även till den stund vi delar med våra nära och köra efteråt. För mig är det den stunden då jag kopplar bort syskonbarnen och broderns försök till bråk, samtidigt som jag tittat på Karl Bertil Johnssons jul.

Smaken är alltså av timjan, mörk sirap, muscovadosocker. Vissa spår av skumbanan och så den belgiska jästen som lyfter det mesta.
Ganska fruktigt trotts allt. Lite blommig men även torkade aprikoser och lite lite pomerans.

Julölsindex 8/10
Pris: 57 kr 750 ml
Systembolagets ordinarie julölssortiment

Inga kommentarer: