2012-09-11

Skånsk Lambic från Malmö Brygghus och South plains Brewing till SBWF12

Här kommer lite nyheter om SBWF 2012.

Mestadels baserat på den södra delen av Sverige. Malmö Brygghus, South Plains Brewing Co. och så skånsk lambic.
Men först vill vi berätta att årets Hashtag för twitter och instagram osv är #SBWF12 hälsar projektledare Marianne Wallberg.



För några dagar sen var jag och hälsade på Malmö Brygghus. Det var ett tag sen senast, men allt eftersom andrebryggaren Thomas Fransson fått mer förtroenden så har det varit trevligare att gå dit.

Det började med att man skulle släppa en imperial stout vid namnet False Dimitry. Jag blev så klart intresserad över att se vad Thomas har gjort så jag åkte dit på en titt.
Jag träffade Thomas direkt jag kom dit och vi började snacka lite. Jag tog en False Dimitry och vi fortsatte att snacka om framtiden och om SBWF.
Malmö Brygghus har haft det lite upp och ner och med mer förtroende för Thomas tror jag att brygghuset frodas en ny vår.

Efter ett tag så sa Thomas, vill du ha ett smakprov på The Grand Crew? En skånsk lambic, jag är ju inte dum. Jag provar ju mer än gärna! Det var en ganska mild och torr lambic med riktigt trevliga smaker av päron, sura äpplen och ekfat. Lite söt smak av vanilj. En inte så jätte sur lambic, men det är ett stort steg som nog kan utveklas riktigt långt. För ja det var verkligen gott! Ölet har legat på congacsfat under lite mer än ett år.

För att nämna några ord om False Dimitry så är den lite tunn, men det är en riktigt god smak. Ett tips till er alla att svänga förbi Malmö Brygghus monter.

Men nu till en annan nyhet. South Plains brewing Co och huvudbryggaren Jeff Brown kommer att komma till första helgen och stå bakom Elixir Wines monter.
Elixirs monter ser för övrigt riktigt spännande ut. Man har lyckats locka dit riktigt många av bryggarna. Mike Murphy från Levig, Thomas och Anders från Xbeeriment, ett helt gäng från Amager brygghus om jag förstått det rätt, Kristian Strunge från Stronzo och så klart Jeff Brown från South Plains.
SÅ nu har ni chansen att få prova den hypade APAn från Stouth Plains.

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Fint att få prova APAn från Stouth Plains, ser mycket fram emot det.

Apropå skånsk lambic, jag var nog inte ensam om att tro att det skulle handla om öl från Ystad.....

Balder sa...

Haha! Nej denna gången gäller det inte Ystad, denna gången är det om riktig lambic.