2012-08-16

South Plains Brewing släpper ut sitt första öl en APA. Ölrådet ger dig en exklusiv förhandstitt

Som första ölblogg i Sverige är det med viss ära man släpper på kapsylen.
South Plains Brewing är som ni förstår ett bryggeri från de södra slätterna och rättare sagt Malmö.

Bryggmästaren Jeff är en amerikan bosatt i Sverige och vill brygga öl till människor som är ölintresserade. Med andra ord, bryggeriet ölnördarna har längtar efter.

Personligen var jag inbjuden på invigningen av bryggeriet som jag skrev om här.

Första ölet ut är alltså en APA. Det betyder Amerikansk Pale Ale och är inget skämt. Jävla Expressens skit skvallerpress mög. Skriv inget om öl när ni inte kan något om det.
Ber om ursäkt utspelet men skit ska skit ha!

En grumlig aprikos liknande färg med ett litet vitt skum.  En snygg etikett och utsikt över riktiga skånska slätter. Jag bor ju på landet!

Man kan ja det sämre när en otrolig humledoft bankar på dörren. Jag känner det direkt, favorithumlen Centennial är med i leken! Det ger en härlig humledoft och en doft av jord och gräs. Inga direkta feldofter, vilket imponerar på mig.

En APA för mig är lättdrucken men ändå frisk och smakrik. Så här smakar då South Plains APA.
Man får en härlig käftsmäll för man är inte riktigt redo för det eftersom doften är tillbakahållen.
Men kusken i sulkyn släpper tyglarna i smaken.
Väldigt mycke humle, utan att bli en humlebomb. Det är friskt, det är massvis med citrusfrukter.
Mango och sharonftukter pressas ut till det yttersta.
Ändå finns det en viss syrlighet i ölet. Troligen från pacific gem humlen. En humle jag ofta är lite kritisk till. Men här i är den bra.

Man kan nog tycka att den är lite väl kolsyrad, men det ger sig rätt fort och ger en riktigt trevlig munkänsla!

Härlig lång efterbeska som ger ett hitt helhetsintryck. Jag har stor tilltro till South Plains kommande drycker!

Avslutar med att citera etiketten "carpe cervisiam" fånga ölen. Undra när shabby chick (eller som vi säger i Skåne skabbet skick) damerna skriver det på sina vita tavlor.

Inga kommentarer: